Mi mozgatja őket és hogyan tudnak jól együttműködni az irodában a hétköznapokban? Minderre "Tari Annamária: #yz Generációk online" kötetéből kerestük a választ.

Az Y, -és Z-generációsok (előbbiek az 1980-1995 utóbbiak az 1996 után születettek) munkával kapcsolatos elvárásai gyökeresen mások, mint az elődeiké egykor... Míg az X-generáció legfőbb célja volt, hogy munkájával - bármivel is foglalkozik - stabil és kiszámítható bevételi forrásra tegyen szert és ennek érdekében mihamarabb munkába állhasson, az Y-ok már a munka személyesebb jellegét keresik. A Z-generáció még ennél is tovább merészkedik - ő kizárólag a sikerben tud gondolkodni.

Nem elég a profittermelés a munkahelyen

Ezzel együtt az Y, -és Z-generációsok leendő állásaikkal szemben is komoly elvárásokat fogalmaznak meg. Számukra az ideális munkakör már a kezdetektől fogva komoly anyagi megbecsüléssel, társadalmi elismeréssel, rugalmas munkaidővel és a cég részéről megengedő, toleráns hozzáállással jár. További elvárásuk a szervezettel szemben, hogy azok a puszta profittermelés mellett társadalmilag hasznos ügyeket is karoljanak fel és képviseljenek.

Túlzottan magabiztosak?

A fentiekkel önmagukban még nincs baj. Hiszen érthető és jó célokat tűznek ki. Ami viszont az Y-k és Z-k igényeivel kapcsolatban már rendre aggasztja az előttük járó generációkat, az az, hogy a fiatalok a fenti előnyök eléréséig valahogy le akarják rövidíteni az időt, az utat - továbbá meg akarják spórolni az ehhez szükséges erőfeszítéseket. Az attitűddel együtt járó "túlzottan magabiztos" fellépés már csak a hab a tortán.

Ezt hozza ki belőlük a kudarcélmény

Ennek oka neveltetésükben (is) keresendő. A fogyasztói társadalom, a II. világháború utáni viszonylag békés időszak és a modern pszichológia Y, -és Z-generációsok millióinak "fújta hatalmasra" az egóját és hitette el velük, hogy "különlegesek." De olyannyira, hogy ami a szüleiknek gigászi erőfeszítéssel és hatalmas áldozatok árán sikerült csak, az nekik automatikusan, erőlködés nélkül menni fog. Ez az attitűd aztán irreális önbizalommal társul. Eleinte...

Mivel azonban a társadalom - se az út, se az álláskereséskor - mindezt egyáltalán nem díjazza, a fiatal a próbálkozásai során egyre több kudarcot kénytelen begyűjteni. Ami szorongással, kétségbeeséssel - és idővel egyfajta "whatever", azaz "tökmindegy" életérzéssel társulhat. Mindez azt vonhatja maga után, hogy világszerte milliók csatlakoznak a "funemployed" - azaz a vidám munkanélküliek - csapatába. Filozófiájuk: a fiatalság érték - és amíg nem találjuk meg a megfelelő munkát, addig is próbáljuk derűsen, tartalmasan tölteni az időt...

Megjelenik a csodavárás, varázsszó a startup

Jellemző továbbá az is, hogy az Y, -és a Z-generáció azon képviselői a sikeresek, akik stabil, megalapozott családi háttérrel, dinasztikus szakmával vagy kiemelkedő hivatástudattal is rendelkeznek a maguk területén - miközben a szorgalom és a megfeszített munka fogalmait se felejtették ki a személyes megoldóképletükből.

Ám további jellemzője még az Y és a Z-generációnak, hogy rengetegen hajlamosak az eredményességet és a sikert a bűvös "jókor volt jó helyen" szlogennek és a puszta vakszerencsének tulajdonítani. Épp ezért sok köztük az irracionális "csodaváró". Amiről egyébként a startup-közösségek is tehetnek egy kicsit, az "elég egy jó ötlet, és mindenkiből pillanatok alatt milliárdos lehet" mítosz folytonos táplálásával a médiában.  Pedig a milliárdosok startupper-ként sem azok köréből kerülnek ki, akik évek óta állástalanul, egy forint bevétel nélkül várják a csodát. Érdekes módon mégis ez a réteg a legfogékonyabb rá, hogy elhiggye: biztos ő lesz a következő Bill Gates a "menőségi ranglistán".

Azonnali visszajelzéseket várnak

Az Y-ok és a Z-k a munkahelyeken is gyakran állíthatják kihívások elé a környezetüket. Mivel a folyamatos online jelenlét és közösségi-média használat folytán az irodában, a vállalaton kívül, a szabadidejükben és a magánéletükben egyaránt elvárják az azonnali reakciókat és a visszacsatolást egy-egy megnyilvánulásukra, komoly sérelemként és személyes támadásként értelmezhetik, ha nem kapnak azonnali válaszokat. Holott erről többnyire szó sincs - legfeljebb az elfoglalt kolléga a sűrű napirend miatt nem tud azonnal, érdemben reagálni.

Kódolt a generációs konfliktus

Viszont az Y, - és Z-generációs munkavállalók helyzetét sem könnyíti meg, hogy néhányan az előttük járó generáció képviselői közül valóban riválist látnak az ifjú kollégában. Ami gyakran tényleg annyira elmérgesítheti a munkahelyi légkört, hogy a munkatársak "szavak nélküli" háborút vívnak egymással, már a puszta tekintetükkel is. Tapasztalat: a helyzetben a fiatalok a "túlzott magabiztosságukkal" vívhatják ki az idősebbek ellenszenvét - míg az idősebbek azzal hibáznak hatalmasat, hogy egyből alapértelmezettként várják el a fiataltól, hogy belépése első másodperceitől kezdve legyen tisztában azzal a vállalati kultúrával, amiben ők már hosszú évek óta otthonosan mozognak.

Így lehetnek sikeresek

Mi a megoldás annak érdekében, hogy jól menjen a közös munka? Szerencsére a szakértőknek erre is van tippjük. Ami az Y, - és a Z-generáció tagjainak ajánlott: hogy tényleg legyenek "ambiciózusak, érdeklődők, mélyedjenek el alaposan egy őket érdeklő területben és találjanak megfelelő szakmai irányt. Ne táplálják az egójukat a "mindenkinél különlegesebb vagyok" érzéssel, mert ők egyelőre pusztán fiatalok. Akiknek még sok tapasztalatot kell gyűjteniük, de épp ezért találhat még rájuk sokfajta lehetőség az életben." További kulcs, hogy ne a közösségi médiában látottak / tapasztaltak alapján hasonlítsák magukat össze a kortársaikkal. Egyrészt az óhatatlanul torzít. Ráadásul a "szomszéd kertje mindig zöldebb" elv alapján az ott látható megnyerő összkép csupán illúzió.

Használati utasítás vezetőknek

A generációval hatékonyan együtt dolgozni akaróknak pedig azt tanácsolja Barry Silva HR-szakértő, hogy fogalmazzák meg feléjük már a kezdet kezdetén világosan, hogy mik az elvárások és a célok. A feladatokat pedig mindig  napi és heti lebontásban adagolják nekik. Továbbá már a toborzáskor kínáljanak változatos körülményeket, feladatokat és munkanapokat - de olyan vállalatnál, amelynek kézzelfogható közösségi-média jelenléte is van, továbbá egy munkanap se sivár és egyforma.      

Pörgesd fel a karriered

Regisztrálj a Monsteren
REGISZTRÁLOK
Monster mobil alkalmazások - Gyors, kényelmes, ingyenes. Töltsd le alkalmazásunkat most!
android
ipad
iphone

Média partner 

jobinfo