Szőke Gabriella recepciós - titkárnőként dolgozik egy budapesti ügyvédi irodában. Ám életének egy meghatározó időszakában közel 3 évet töltött első szerződésében recepciósként, majd több szerződésen keresztül szobalányként óceánjáró hajókon. Neki bejöttek a kalandor évek. A megfeszített munka eredményeként nem csupán nemzetközi tapasztalatokkal és világutazásnak beillő élményekkel gazdagodott - hanem egy budapesti lakás árával is. Ráadásul a hajós munkákra készülők a mai napig rendszeresen kikérik a tanácsát a témában. A HelloKarrier - rel ezúttal azt jártuk körbe, kinek éri meg hajón dolgozni.

Gabriella például vendéglátóipari szakközépiskolában végzett: tinédzserkora óta úgy érezte, ez az élete. A főiskolát is a területen folytatta volna, ha a felvételin nem szól közbe egy matematikatétel. Így ehelyett inkább tanárképzésre ment - de már a főiskolai évek alatt vállalt külföldi munkát. ”7 hónapig au-pair-kedtem például Londonban és 8 hónapot dolgoztam házvezetőként Németországban. Voltam konyhalány Ausztriában és szobalány Dél-Tirolban, Olaszország németajkú részén.” Mindkét nyelvet jól beszélte: így a TSS Albatros recepciós állását is akkor kapta, amikor svájci elődje egy egyik napról a másikra távozott az állásából.

Szőke Gabriella: Nem ajánlom a hajózást olyan embereknek sem, akik túlságosan függnek a szeretteiktől, a megszokott környezetüktől, nem váltak le a szüleikről, hajlamosak a depresszióra és nem tudják megfelelően kezelni a honvágyukat.

A hajókon egyébként nemcsak vendéglátós végzettségűek dolgozhatnak: a felszolgálói munkák oktatására ma már a legtöbb közvetítő cég szervez tanfolyamokat. Sőt sok helyen még abban is segítenek, hogy a szükséges szobalány-gyakorlatot még Magyarországon, szállodában szerezhessék meg a jelentkezők.”

Komoly összeget lehet félretenni

”Nálam ez a lakásvásárlás volt. Mert hajózás nélkül külföldön se tudtam volna annyi pénzt keresni, hogy belátható időn belül teljesüljön a vágyam. A hazai vendéglátásban annyit lehetett keresni, amiből nem volt könnyű kifizetni az albérleteket. Ráadásul a lakástulajdonosok gyakran a határozatlan idejű szerződések alatt is egyik percről a másikra jelentették be: családi okok miatt szükségük van az ingatlanra, így rövidesen újra költöznöm kell. És mikor az egri bérekhez képest kimagaslóan jövedelmező állásom volt már a fővárosban - például amikor a Budapest Bankban dolgoztam - se lehetett annyit félretenni, amiből közelebb juthattam volna a célomhoz. Ezzel szemben egy hajón dolgozva lehet félretenni, gyűjteni, mert szállásra-étkezésre már nem kell költeni. Egyébként a crew minden tagjának megvolt a maga anyagi motivációja: míg egy magyar fogorvos srác például saját praxisra, az indiai kolléga már a húga esküvői hozományára gyűjtött.”

Ne sajnáld a pénzt a feltöltődésre

Egyébként a hajós jól keresős időszakban se árt észnél lenni: a pénzügyi szélsőségeket például kerülni kell. ”Volt például egy romániai kollégám, aki az egyik kikötőben, az első adandó alkalommal elkaszinózta az addig megkeresett dollárokat - de volt olyan magyar kolléganőm, aki viszont annyira sajnált magától minden dollárt, hogy folyton depressziósan szomorkodott a kis kabinjában. Pedig a hajós munka akkora igénybevételt jelent, hogy még a kevés pihenőidőt is maximálisan ki kell használni a feltöltődésre. Például a kikötőidőben ki kell menni vízesést, várost vagy helyi látványosságokat nézni,  ellátogatni étterembe, piacra, a helyi bazárba - vagy delfinekkel, rájákkal úszni és ajándékokat venni az otthoniaknak. Élni, feltöltődni egy kicsit.”

Rendkívül megterhelő a munka, de közelebb kerülsz a célodhoz

”És tényleg rengeteget dolgoztunk. Minden nap fél 6-kor keltünk, nőként 40 kilós poggyászokat is emelgettünk, rengeteget takarítottunk és minimális segítséggel napi 20 szobát hoztunk rendbe - mégis volt a munkának kézzel fogható értelme. Elég volt csak arra gondolnom, hogy más sokkal kevesebb pénzért is rengeteget gürcöl, dolgozik - de ha itt most odateszem magam, szépen gyűlik a pénz a számlámon és hamar összejöhet a lakás.”

Kezelni kell a magányt, de lehet kapcsolatot létesíteni

”Én direkt a gyermekvállalás előttre időzítettem a hajózást. De kell tudni bírni a magányt is,ha úgy alakul. Nem árt tudni: a hajós társaságok többsége nem nagyon szokott párokat azonos hajókra beosztani. Ez a munkaszervezésből adódik: nagyon ritkán alakul úgy, hogy pont  mindkét fél számára megfelelő munkakörbe keresnek embereket. Továbbá a legtöbb helyen tilos a személyzet bármely tagjának a hajón kapcsolatot kezdeményezni a vendégsereg bármely tagjával: ha ez kitudódik, azonnali elbocsátást von maga után. De aki nem akarja, azért a hajón sem kell ám magányosnak lennie! Teljesen normális, hogy létrejönnek hajós szerelmek a crew berkein belül is. Amelyek aztán vagy kiállják az idő próbáját vagy a hajózás befejezésével végük szakad. Sőt, némelyikből házasság is lesz. Egy erdélyi magyar fiú például Panamába nősült és a mai napig is ott él. De 3 magyar lányról is tudok, aki a hajón talált indiai férjet.

Nem ajánlom a hajózást olyan embereknek sem, akik túlságosan függnek a szeretteiktől, a megszokott környezetüktől, nem váltak le a szüleikről, hajlamosak a depresszióra és nem tudják megfelelően kezelni a honvágyukat.”

Alkalmazkodni kell a nemzetközi környezethez

”A 3 ezer utast és 1500 fős személyzetet szállító Carnival Victory hajón például 54 különböző nemzet képviseltette magát. Voltak itt magyarok, thai-ok, indonézok de még hondurasiak is. A személyzet (crew) plusz külön társadalom volt a társadalomban: többen munkaidő után is önálló vállalkozásokba fogtak a hajón. A thai lányok például gyógy-masszázst, egy haitii srác fodrászatot, míg pár hondurasi fiú videotékát nyitott a fedélzeten. Rasszizmusnak, intoleranciának nincs helye a hajón - de még a kollégák közötti, komolyabb nézeteltéréseknek sem. "A vitákban, verekedésekben résztvevők munkaviszonyát általában azonnal felbontják - attól függetlenül, hogy melyik fél kezdte verekedést és kinek volt igaza." 

Egy kis ízelítő a munka utáni körülményekből

”A szobatársammal egy pici, emeletes ágyas, ablaktalan, már a tengerszint alatt elhelyezkedő cabinban laktunk. A hajón két fős cabinok voltak, egy közös fürdőszoba két oldalán - a fürdőszobába tehát mindkét szobából be lehetett menni. De a hajókon azonos szobába csak azonos neműeket osztanak be, hacsak egy pár nem kért direkt külön közös kabint. A tengervíz morajlásának hangja, és ahogy a hajó oldalának csapódnak a hullámok, a mai napig itt van a fülemben - de hála az égnek, sose voltam tengeribeteg.”

Pörgesd fel a karriered

Regisztrálj a Monsteren
REGISZTRÁLOK
Monster mobil alkalmazások - Gyors, kényelmes, ingyenes. Töltsd le alkalmazásunkat most!
android
ipad
iphone

Média partner 

jobinfo