A karriertervezést egyre kevésbé lehet kitolni az egyetemi évekig. A tudatos pályaorientációra és karrierépítésre törekedők az Engame Academy csapatával már a középiskola négy éve alatt heti 3-4 órányi workshopon és foglalkozáson készülhetnek a jövőre.  Példéul tankönyvből magolás helyett önálló projektekkel, amivel fejlődik a kreatvitás és a prezentációs készség.

”Hogyan kerülhetek be a Harvardra?”””Így kerülj be a világ legjobb egyetemeire!” ”Esszéírás az egyetemi felvételikhez” - zömében ilyen angolnyelvű kötetek sorakoznak az Engame Academy tantermeinek polcain kedvcsinálóként a pesti belváros szívében. A falakon motivációs idézetek: magyar nyelvű kötet mutatóban is alig. Az irány nem véletlen.

Karrierépítés a hivatalos órák után, délután

A 2010-ben létrehozott, a karrierépítés útjait már a középiskola első éveitől egyengető oktatási kutatóközpont minden workshopja és foglalkozása angolul zajlik. Mi több: a képzésprogram felvételijén is 20-30 perces, angol nyelvű interjún győződnek meg a diákok tudásáról.

Elöl az Engame Academy mentorai és vezetői, mögöttük a középiskolások. A munkanyelv az angol, a nyugati felsőoktatásba készülnek.

Csak a mai projekt - prezentációs nap kivétel. A résztvevők az előző tanévben megtervezett és később, a nyáron profin kidolgozott projektjeiket mutatják be nyilvánosan. Így kilenc, izgatott csapat várja a ”startpisztoly” eldördülését. A ”díszletek” valódiak. A projektorok beélesítve, a nézőtéren érdeklődő közönség várja a prezentálókat.

Azzal foglalkoznak, amit szeretnek

Témáikkal együtt. Amelyek aztán sokszínűek - akár a tizenéves diáksereg. Akad köztük például az asztali lámpákat tapskapcsolással működtető, mérnökprojekt. De van itt a vegyészek munkáját támogató, oxóniumion koncentrációt feltérképező program is. ”Ezzel a programmal a térfogat függvényében tudjuk megjósolni, mekkora koncentrációváltozás várható az ionokban” - mondja a GRAph program büszke ötletgazdája, Pallagi Patrik. 

De van  itt ifjú IT-s jelölt által készített játékprogram is. Az Androidra fejlesztett, Safe in The Dark (S.I.T.D.) projekt ”főhősének a predátor elől kell elmenekülnie” - mondta el a program fejlesztésén az augusztus második fele óta dolgozó, szintén gimnazista Bach Khoa Tran.

A prezentációk egyébként profik, pörgősek és sallangmentesek. Az ifjú előadók az időkeretekkel is jól gazdálkodnak: senki sem fogja terjengősre a mondandóját, mégis minden fontos infót sikerül hiánytalanul átadniuk. És ha végeztek, máris jöhet a következő. Noha, egy pillanatra se felejtsük el: az előadók egytől egyig gimnazisták. Továbbá nem csak reál vonalon bontogatják szárnyaikat. Egy ifjú képzőművész-jelölt például Sketchbox - portfólióba gyűjtötte eddigi munkáit: Habóczki Orsi alkotásait így a YouTube - on már több mint hatezren látták.

Online fogyasztói kutatás a Facebookon

A 17 éves Gál Laura viszont social media kutatásba kezdett. ”Főleg azt kutattam, hogy mennyire meghatározó az életünkben az infokommunikációs eszközök elterjedése a mindennapokban. A projektet a 260 ezres taglétszámú „Pesten Hallottam” nevű Facebook-csoportban hirdettem meg. Én voltam a legjobban meglepődve, hogy néhány nap alatt majdnem 640-en töltötték ki a kérdőívemet.” Amiből egyébként kiderült: míg a netezők 80% - a vásárlást még nem online intézi, a cyberbullying-et közel 60%-uk reális veszélynek érzi.

A nyugat-európai egyetemeken kell a jó prezentációs készség

Az oktatási kutatóközpont diákjai által alkotott, ”életszagú” projektek nem a véletlen művei. Az intézmény eleve azért alakult, hogy az idejében elkezdett pályaorientációval ne csupán a számára helyes irányt tájolhassa be a diák. Hanem ha szeretné, később akár a világ vagy legalábbis Európa legnevesebb egyetemein folytathassa a tanulmányait. Hogy így a piacon leginkább preferált diplomák birtokában léphessen ki a munkaerőpiacra.

Tankönyvből magolás helyett projekt alapú gondolkodás

”A ”jó vagy matekból, ezért menjél közgazdásznak” hozzáállás elég gyakori, de nem mindig a lehető legjobb megoldás” - mondta el Könczey Kinga, az Engame Academy oktatási vezetője. ”Az oktatás hagyományos keretei között rengeteg, sokszor egyoldalú információt szeretnének a diákokra ömleszteni. A frontális pedagógia következtében pedig a legtöbben így csak a tanítás, de nem a tanulás fogalmait ismerik. Ami óriási különbség. Ezzel szemben itt  arra törekszünk, hogy a diákok a szokásos keretek közül kilépve, bátran, aktívan kutassanak, térképezzék fel, mi érdekli őket igazán.

Továbbá arra, hogy a tankönyvszagú példákat maguk mögött hagyva ne csupán zárt végű, egy lehetséges megoldású projektekben gondolkodjanak.” Emellett rengeteg, teamben végezhető, együttműködést igénylő, kommunikációs és prezentációs feladatot is kapnak a diákok: mindezt azzal a nem titkolt szándékkal, hogy az itt tanultaknak később a munkaerőpiacon is hasznát vegyék.   

Pörgesd fel a karriered

Regisztrálj a Monsteren
REGISZTRÁLOK
Monster mobil alkalmazások - Gyors, kényelmes, ingyenes. Töltsd le alkalmazásunkat most!
android
ipad
iphone

Média partner 

jobinfo