2013-ban kikerült az Országos Képzési Jegyzékből a „Légi utaskísérő” képesítés. Azóta Magyarországon csak a WizzAir belső tréningjén lehetett a szakmát elsajátítani. Hamarosan elindul az első, légitársaságoktól független tanfolyam az Europe Crew Academy szervezésében. Mi kell ahhoz, hogy valaki befusson a szakmában? Mit ad ehhez a képzés? Egyáltalán mennyit lehet keresni stewardessként?

„Megéri a légiközlekedést választani. Egyrészt a repülés a tömegközlekedés csúcsa, másrészt az egész iparág dinamikusan fejlődik. Folyamatosan nő az utasok, a légiflották és a társaságok száma és ezzel együtt több az álláslehetőség. Ugyan nagy a verseny az üres helyekért, de a szakmailag jól teljesítők célba érnek” – kezdi Papp András, az Europe Crew Academy ügyvezetője. Erre rímel az Airbus német-francia repülőgépgyártó legfrissebb tanulmánya, mely szerint a következő húsz évben a repülési forgalom átlagosan évi 4,6 százalékkal növekszik. Ez 32 600 új személy- és teherszállító gépet igényel 4,9 billió (4900 milliárd) dollár értékben. „Egy gép gazdaságos üzemeltetéséhez pedig körülbelül 24 utaskísérő szükséges” – fogalmaz Papp András.

Repülő utasterében zajlik az oktatás egy része

A képzés az iskolában egy erre kialakított repülőgép-utastérben zajlik

A légiutas-kísérő szakma iránt érdeklődők köre és motivációja széles skálán mozog. Akadnak, akik az érettségi előtt állnak és 18 évesen belevágnának. Másik csoportot alkotnak a diplomások, akik szakmájukban – például bölcsészként, tanárként - nem találták meg a számításukat és valami újra, piacképesre vágynak. Akad példa karrierváltókra, akik néhány évnyi munka után keresnek új kihívást. „A légi karrier vonzereje az utazási lehetőség, a nemzetközi csapatban dolgozás, a nyelvtudás gyakorlása, a jó kereseti lehetőség, a külföldre váltás opciója” – mondja Papp András.

A budapesti European Crew Academy most induló kurzusa 3 hónapos, 120 órás, munka mellett is elvégezhető. Az órák egy része az iskolában kialakított repülőgép-utastérben zajlik, hogy valóságközelibb legyen a tanulás. Az oktatók pedig rutinos, a szakmában több évtizedet eltöltött stewardessek és szakmában dolgózok (pl. repülésvédelem, meteorológia). A kurzus vizsgával zárul, majd megfelelő eredmény esetén a képző cég delegálja a hallgatót a Nemzeti Légiközlekedési Hatóság nemzetközi vizsgájára (ide tanfolyam nélkül, „az utcáról” nem lehet jelentkezni), ahol a Légiutas-kísérő Tanúsítvány szerezhető meg.

Bizonyítvány nélkül is be lehet jutni

Érdemes megjegyezni, hogy a légitársaságok nem várnak semmilyen „szakirányú végzettséget” a felvételi során. A hivatalos vizsgákat a sikeres kiválasztás után is le lehet tenni belső szervezésben. Akinek azonban megvan a tanfolyama, vagy a bizonyítványa, az általában felkészültebb, ismeri az elvárásokat, belelát a szakma működésébe, nagyobb eséllyel indul a céges felvételiken. Az állás megszerzése után pedig nem kell hónapokig végigjárni a tanfolyamokat, akár azonnal a fedélzeten kezdhet.

Papp András elmondta, hogy kurzusukra felvételizni kell, nem automatikus a bekerülés. A feltételek között szerepel kommunikációképes angoltudás, érettségi bizonyítvány, 100 méter leúszása megszakítás nélkül. A tanfolyami jelentkezésnél nem kizáró ok, de a képző cég figyelmeztet a légitársaságok speciális elvárásaira. Például nőknél a minimum 155, férfiaknál a 165 centiméteres testmagasságra, emellett nem lehet látható helyen piercing, alkaron és térd alatt tetoválás, extrém hajviselet. „Emiatt nem utasítunk el senkit, de jelezzük, hogy kevés lesz az esély elhelyezkedésre” – fűzi hozzá az ügyvezető. Mennyire számít a kinézet? „Ha valaki csinos, ő biztosan valamivel nagyobb eséllyel indul, de legalább olyan fontos a pozitív kisugárzás, a jó problémamegoldás” – mondja Papp András, aki hozzáteszi: megfelelő motiváció esetén férfiak jelentkezését is várják, szeretik őket a légitársaságok.

Van esély előrelépésre

A szakmában nem lehetetlen az előrelépés: például kicsiről nagy gépre váltani, vezető légiutas-kísérővé előrelépni, oktatói pozíciót megszerezni, az első osztályon dolgozni. Előfordul az is, hogy valaki a repülőről a cég irodájában kap munkát például menedzserasszisztensként vagy munka mellett ennek jegyében tanul ki új szakmát és válik pénzügyessé, HR-essé. Lehet fapadosról prémium társaságokhoz váltani, ami magasabb fizetéssel jár.

Mennyit lehet keresni?

Erről a HelloKarrier.hu-nak az egyik ismert fapados légitársaságnál dolgozó munkatárs számolt be. „A fizetésünk több részből tevődik össze. Minden utat hosszúság alapján különböző csoportba sorolnak (S, M, L, vagy XL), így más-más összeg jár utána. A fix fizetés kezdőként nettó 150 ezer forint, ezért egy a cég által meghatározott minimum szektorszámot kell lerepülni, a többi erre jön rá. Plusz pénzt jelent a fedélzeti értékesítésből származó jutalék. Évszakonként eltérő a havi bér: nyáron magasabb, míg télen kissé visszaesik. Akadt olyan nyári hónap, amikor 300 ezer forint fölötti volt a fizetésem. Ha egy évet nézünk, és havi szintre bontjuk, akkor hozzávetőlegesen 250-280 ezer forintra jön ki az átlag. Aki kezdőként lép be a cégbe, neki 9 hónap után körülbelül 30 ezer forinttal ugrik meg a fizetése. Ha pedig valaki senior lesz, azaz vezető légiutas-kísérő, erre még hozzávetőleg 100 ezer forint jön rá.”

Pörgesd fel a karriered

Regisztrálj a Monsteren
REGISZTRÁLOK
Monster mobil alkalmazások - Gyors, kényelmes, ingyenes. Töltsd le alkalmazásunkat most!
android
ipad
iphone

Média partner 

jobinfo