A médiában is szereplő, látványos sikerek és cégek példáján felbuzdulva egyre többen foglalkoznak a startup-indítás gondolatával. De rengeteg a témában a tévhit - és így a bukás is szinte mindennapos. A Hellokarrier.hu most Turcsán Tamás startup – szakértő (az alábbi fotón) segítségével feltérképezte a legjellemzőbbeket.   

Kezdjük a definícióval. Mi is az a start up? A köznyelvben már mindenféle induló vállalkozásra használják a szót. A szaknyelv szerint ennél szűkebb a kör. Olyan induló, nagy növekedési potenciált hordozó cégekről van szó, amelyek az internetes technológiát használják.

”A startupozás egyenes út a milliomossá/milliárdossá váláshoz”

Az egyik legjellemzőbb és leggyakoribb tévhit: a startupozás azonnali és egyenes út a milliomossá váláshoz. Ez rendkívül nagy tévedés, mert annak ellenére, hogy igen sokan foglalkoznak napjainkban is startup-indítással, nagyon kevesen lesznek valójában sikeresek. Az általános tapasztalat: 10-ből kb.1.

”Sikeres lennék, ha végre valaki befektetne a projektembe”

Ez elsőre tényleg jól hangzik. Csakhogy a befektetők többsége nem fektet puszta ötletekbe. Különösen olyanokba nem, amelyekhez nincs még csapat. A realitás: a befektető legtöbbször a csapatba fektet.

 ”A befektető ajánlata szuper támogatás”

Ezt az álmot is sokan dédelgetik, de a befektetés nem támogatás. A befektetés általában nagyon drága pénzforrás - a befektetők többsége pedig a pénz többszörösét szeretné majd viszontlátni.

”Silicon Valley a startupok fővárosa”

Ez tényleg helytálló megállapítás. Ugyanakkor nem árt tudni: nagyon sok projekt is szeretne ugyanott sikeres lenni. Ami nyilván nem lehetetlen - ám helyi kapcsolatrendszer és nemzetközi tapasztalatok nélkül még az USA-ban sem mindig könnyű sikert elérni.

”Mindegy honnan jövök, ha ígéretes projekttel érkezem”

Csakhogy a befektetők nem szívesen fektetnek távoli országok ismeretlen tehetségeinek projektjeibe. Egész pontosan: a befektetők többsége szereti közel tudni magához a befektetéseit. (Ezért is jellemző, hogy sok, később nemzetközi sikert elérő startup költözik külföldre a befektető közelsége miatt. Így a projektek távmunkában megvalósuló részletei sem minden csapattagra egyformán vonatkoznak.)

”Egy egyedi ötlettel biztos aratni fogok a piacon”

A vállalkozó szelleműek többsége napi szinten ontja az újabb és újabb ötleteket. De az ötlet még önmagában kevés. A becslések szerint a startup-ok közel 40%-a azért vall kudarcot, mert a csapat olyasvalamit talál ki, ami senkit nem érdekel. És hogy mi tehető ez ellen? Validálja az ötletet a startup és piackutatást is végezzen, mielőtt belevág az elképzelés megvalósításába.

Névjegy

Turcsán Tamás Péter startup-tanácsadó, PR, -és közösségi média szakértő, társadalmi innovátor, újságíró, blogger. A SmartUP Communications vezetőjeként a hazai startup-élet egyik meghatározó szereplője. A Hackathon kreatív startup - ötletversenyek atyja, ám saját startupok indításával is foglalkozik.

Pörgesd fel a karriered

Regisztrálj a Monsteren
REGISZTRÁLOK
Monster mobil alkalmazások - Gyors, kényelmes, ingyenes. Töltsd le alkalmazásunkat most!
android
ipad
iphone

Média partner 

jobinfo