High tech fejlesztések, szakmai előrelépési lehetőség, rugalmasság a munkarendben. Többek között ezzel csábít mérnököket, informatikusokat a nagy autógyártóknak (például BMW, Mercedes) elektromos kormányrendszereket fejlesztő Thyssenkrupp Presta budapesti központja. A német hátterű vállalat már 500 fővel működik és folyamatosan bővül. Egy projektcsapat például önvezető autós megoldásokon dolgozik. Szepessy Imre (a fotókon) 17 éve kezdett itt, ma a jövő termékeiért felelős osztályvezető. Egy kis betekintést kértünk tőle, mi várja az új kollégákat a Thyssennél, milyen is ez a munkahely belülről és persze megkérdeztük, hogyan autózunk 10 év múlva.

Este beülök Budapesten egy sofőr nélküli autóba, majd 8 óra szundikálás után a horvát tengerparton ébredek. Mikor lesz ebből valóság?

Pontos választ nehéz adni, de rohamosan közeledik az idő. Technológiailag a folyamat már nagy léptekkel halad előre. Rengeteg olyan innováció létezik a mai járművekben – ilyen például a sávban tartás vagy a fékezés gépi segítése, megcsúszás esetén korrigálás – ami a későbbi önvezető autókban is használható lesz. Már néhány éven belül megjelenhetnek olyan megoldások amelyek már – ha kis sorozatban is - de gyárthatóak lehetnek. A törvényi szabályozás, az etikai kérdések – például baleseti felelősség kérdése - miatt azonban lassabb, lépcsőzetes bevezetés várható.

Hol áll ebben a folyamatban a Thyssenkrupp Presta?

„Okos” kormányrendszereket hozunk létre, amelyek képesek bonyolult vezetési feladatok megoldására, mint például az oldalszél-kompenzációra vagy a váratlan akadály vészkikerülésére. Ma már több millió autó fut világszerte az általunk fejlesztett kormányrendszerekkel. Ma már mechanikus összeköttetés nélküli – úgynevezett Steer-by-Wire - kormányrendszert fejlesztünk. Itt már a hagyományos kormányoszlop eltűnik az autóból és a rendszer képes lesz ténylegesen is észrevétlenül segíteni a vezetőt, hiszen a kormányzott kerekeket a kormánytól függetlenül lehet vezérelni.

Másik kiemelt fejlesztési projektünk a vizuális jelfeldolgozás alapján működő önvezető autók vezérlőrendszerének fejlesztése, ahol a kormányrendszer többek között kameraképek alapján előre meghatározott pályán képes az autó irányítására.

El fog tűnni a kormánykerék a műszerfal elől?

Eljön az az idő is. Ha teljesen a gép veszi át az irányítást, akkor funkcióját veszíti. Persze egy gombnyomással előhívható lesz annak, aki szeret vezetni. Én is utóbbiak közé tartozom.

Szepessy Imre 1998-ban került a céghez, most a jövő termékeiért felelős ösztályvezető

Ha egy pályakezdő mérnök azt kérdezi, hogy miért önöket válassza munkahelyének, akkor erre mit mondana?

Amit ma Magyarországon csinálunk, az csúcstechnológia az autóiparban. Nálunk az elektronika-fejlesztés legjava zajlik. Mi tervezzük a kormányrendszer elektronikáját (a szoftvert és a hardvert), mi implementálunk, tesztelünk és mi adjuk meg az autóba kerüléshez szükséges engedélyeket. A budapesti a cégcsoporton belül az egyetlen ilyen jellegű kompetenciaközpont. Ez minden tudni és alkotni vágyó  fiatalnak remek tanulási lehetőség és igazi szakmai kihívás.

Mi az, ami ma is a cégnél tartja?

1998-ban a Budapesti Műszaki Egyetem Közlekedésmérnöki Karán voltam doktorandusz hallgató. Két másik kollégámmal az első elektromos szervokormányunk vezérlő szoftverének prototípusát készítettük el a thyssenkrupp felkérésére, és ezzel egyben új divízió felépítését is elkezdtük. Nagy siker számunkra, hogy 2010-től az elektromos szervokormányrendszer már a nagy autókba – például a Mercedesbe, a BMW-be – is bekerült szériagyártásban. Korábban a hidraulikus rendszerek voltak dominánsak a piacon, ám azok könnyebben meghibásodnak, és nem voltak elég hatékonyak. Míg az elektromos fejlesztésünk ritkábban romlik el és csak akkor fogyaszt, ha teljesítményt ad le, így 100 kilométerenként akár 4dl tüzelőanyag is megtakarítható.

Milyen karrierút kínálkozik egy pályakezdő számára?

Ha arra alkalmas és ambicionálja, akkor vezetői karriert is befuthat, osztályvezetőként vagy projektvezetőként. Szakértői szinten is működik az előmenetel. Például aki szoftverfejlesztőként kezd, egy idő után akár felelhet a teljes szoftverarchitektúra-tervezésért.

Mi várja a leendő munkatársakat a XI. kerületi központjukban, a Daróczi utcában? Például milyen a munkarend?

Rugalmasságot biztosítunk a munkaidőt tekintve. 10-14 óra között kötelező a jelenlét, előtte és utána mindenki maga osztja be. A fiatalabbak közül sokan később kelnek, csak később járnak be, de tovább maradnak. A családosok korábban érkeznek és korábban távoznak.

"Aki kreatív, nálunk megvalósíthatja ötleteit. Budapesti kompetenciaközpontunkban valódi fejlesztés zajlik."

Folyamatosan igyekszünk kielégíteni a dolgozói igényeket. A legmodernebb fejlesztőeszközök beszerzése és a munkatársak szakmai fejlesztése mellett egyéb területeken is teszünk a munkatársak megelégedettségéért. Például folyamatosan bővítjük a kerékpártárolókat, javítjuk a parkolási lehetőségeket és nemrég külön teret rendeztünk be a relaxálni vágyóknak.

Már közel 500 fősne nőtt a csapatunk, de igyekszünk megőrizni a kis cégekre jellemző családias jelleget. Sok a fiatal, nagyon közvetlen a cégen belüli kommunikáció. Az irodák egyterűek, a fejlesztők közel ülnek a vezetőikhez. Vannak persze elmélyülést igénylő munkafolyamatok, de ez egy igazi csapatmunka, ahol folyamatos az információcsere. Örömteli, hogy a fejlesztők körében is egyre több a hölgy kolléga, akik aránya reményeink szerint tovább növekszik, hiszen egyre többen választják közülük azokat a szakterületeket amelyek beleillenek a cégünk profiljába.

Kiket keresnek most?

Közel 30 nyitott pozíciónk van szoftveres, hardveres és informatikai területen. Elsősorban villamosmérnököket, informatikusokat, mechatronikai mérnököket keresünk. Október 23-a a jelentkezési határidő. Aki kreatív, nálunk megvalósíthatja ötleteit, hiszen ahogyan emítettem Budapesten valódi fejlesztés zajlik. (A Thyssenkrupp Presta aktuális állásajánlatai itt érhetőek el - a szerk.)

Néhány számadat a Thyssenkruppról

- Világszerte egyike az autóipar vezető anyag- és alkatrészszállítóinak.

- Tízből kilenc prémium osztályú autó a vállalat termékeivel készül, és minden harmadik teherautóban megtalálhatók a thyssenkrupp hajtómű alkatrészei.

- A vállalat 80 országban 155 000 munkatársat foglalkoztat, árbevétele a 2014/2015 üzleti évben több mint 3000 milliárd forintra rúgott.

- A budapesti fejlesztőközpontban több mint 500 munkatárs dolgozik

- Idén várhatóan összesen 150 új kolléga kezdi meg munkáját

- A magyar kompetenciaközpont 1999 óta dolgozik elektromechanikus kormányrendszerek fejlesztésén



Pörgesd fel a karriered

Regisztrálj a Monsteren
REGISZTRÁLOK
Monster mobil alkalmazások - Gyors, kényelmes, ingyenes. Töltsd le alkalmazásunkat most!
android
ipad
iphone

Média partner 

jobinfo