Humán-érdeklődéssel és bölcsész vénával is lehet profi idegenforgalmi vállalkozásod. Csupán meg kell találnod a nagyok mellett kínálkozó piaci rést. A 2007-ben alapított BeyondBudapest budapesti tematikus városjáró túrákat kínál. Például megismerhető a „Nyócker” szterotípiákon túli világa.

"A VIII. kerületi Szentkirályi utcában található a II. világháború és az 56'-os forradalom gránát-találatai által leginkább megrongálódott lakóingatlan. Innen az ellenállásban kulcsszerepet játszó Pálmai-famíliát akarták kifüstölni - ám sikertelenül, mert a leszármazottaik a mai napig is itt élnek..." "A karavánokkal vándorló cigányoknak jó, ha napjában egyszer jutott meleg étel az asztalukra - a gasztronómiai hagyományokba is így kerültek az olyan kiadós egytál - ételek, mint például a túróstészta pörkölttel...

Színes a közönség

Nos, ilyen érdekesség-özön zúdul a Budapest Beyond Sightseeing csapat "nyócker-túráinak" látogatóira. Akik most sincsenek kevesen: a perzselőn induló szombat reggel ellenére is húsz fős közönség várja a startot. Az érdeklődő csapat vegyes: rendszeres hobbitúrázó és szünidős tanár-házaspár éppúgy akad közöttük, mint iskolás kislányával kulturálódni akaró anyuka vagy épp egyetemista.

Ami az idegenvezető könyvekből hiányzik

A VIII. kerületet direkt a hozzá társuló negatív előítéleteken túl is bemutatni és láttatni akaró idegenforgalmi vállalkozást 2007-ben alapította az ELTE TTK-n végzett Baglyas György és Domján Manó. Akik számára az ötletet egyrészt a szociális érzékenység, de emellett a környéket gazdagon övező kulturális értékek is adták. Másrészt pedig az, hogy bár évekig éltek Svédországban, a tömegközlekedésen túl nemigen tudtak meg semmit a kultúráról, a helybéli szokásokról. Ezt továbbgondolva jutott eszükbe: a magyar főváros közismert, sőt gyakran méltánytalanul lesajnált, hanyagolt kerületeiben sem ártana pár, egyedi ötleten alapuló túra.

Az eredetileg 40 ezer forintból alapított vállalkozás aztán annyira eltalálta a közönség-igényeket, hogy "túl is nőtt" a menet közben családot is alapító cégalapítók elképzelésein, akik házaspárként építették tovább közös jövőjüket és adták el a vállalkozást. (Manó hölgy, ám keresztnevét ritkán női névként is adják.) Így a cégnél 2012-ben tulajdonosváltás is történt.

Idegenvezetőből cégvezető: gyorsan megy

Humán beállítottsággal is lehet profi idegenforgalmi vállalkozásod. Makó Ádám, a Beyond Budapest társtulajdonos - ügyvezetője 

Az azóta bekövetkezett fordulatoknak köszönhetően pedig a vállalkozást 2015 vége óta Makó Ádám vezeti. Aki először idegenvezetőként került a csapatba. "Eredetileg ólomüveg, -és épületfa-restaurátor vagyok, de részben a hazai, szűkös anyagi és szakmai lehetőségek miatt közel 15 évig éltem szerte Euróbában, köztük Hollandiában és Franciaországban. Mivel az angol mellett mindkét nyelvet folyékonyan beszélem, először idegenvezetőként, majd később társtulajdonosként kapcsolódtam be a csapat munkájába. De most sem kizárólag cégvezető vagyok, hiszen rendszeresen vezetek én is tematikus túrákat."

Sokan jelentkeznek, de nem mindenki alkalmas

Makó Ádám szerint a jelenleg 10 fős csapat és a jó vezetés egyik legfontosabb titka: hogy minden kolléga a számára leginkább testreszabott munkakörökben, feladatokban tudjon kiteljesedni. Egyszóval: abban, amit szeret, mert csak így várhatóak eredmények, így van meg a flow-élmény. "Aki a PR - területén profi, annak azért kell felelősnek lennie, aki az idegenvezetésben, annak már ott biztosítunk lehetőséget. Nem hiszek abban, hogy mesterségesen olyasmiket erőltessek a munkatársakra, ami nem az ő világuk." A lelkesedés természetesen kihagyhatatlan a képletből. "Minden héten kapunk jelentkezést idegenvezetői munkára - de introvertált, fásult, a nyilvánosságtól óckodó embernek semmiképp nem való ez a munka."

Konfliktuskezelés és talpraesettség nélkül nem megy

Mindemellett fontosnak érzi a vállalkozás vezetésében az állandó konkurenciafigyelést, a trendek követését, a gyorsaságot, a tudatos tervezést - és ha szükséges, az azonnali, megfelelő reakciókat. Utóbbiakat nemcsak a tervezésben - hanem rögtön élesben. Akár idegenvezetés közben is. "Egy túra közben megeshet, hogy egy mérges környékbeli dühösen szitkozódva, anyázva fejezi ki a nemtetszését a külföldi turisták felé... Egy lélekjelenléttel rendelkező idegenvezetőnek ilyenkor higgadtan, udvariasan el kell magyaráznia, tolmácsolnia a közönségnek, hogy "ő most nem örült nekünk, de így még autentikusabb a jelen, lássuk a következő állomást". De megtörténhet, hogy valaki menet közben, spontán csatlakozna be a turisták közé - neki ilyenkor felajánlhatjuk, hogy időarányos részjegyet váltva, maradhat és jöhet velünk.

Két hónap egy túra kialakítása

Azt viszont illuziónak érzem, hogy sok vállalkozó szerint nem fontos a konkurenciafigyelés." Akárcsak a tervezés és a vállalkozás arculata. "Egy-egy új tematikus túrát legalább 2 hónappal a tervezett rajt előtt már el kell kezdeni kialakítani. Útvonal-tervekkel, programokkal, látnivalókkal, ismeretanyagokkal és mindennel, ami ehhez szükséges."

Ugyanakkor egy vállalkozásnak nemes célokra is szüksége van az új inspirációkhoz."Fontosnak érzem azt is, hogy jó ügyek mellé álljunk. Az Óbudai Nyugdíjasklubnak például rendszeresen szervezünk ismeretterjesztő ingyen-túrákat az Óbudai Gázgyárba, egykori munkahelyükre."

Pörgesd fel a karriered

Regisztrálj a Monsteren
REGISZTRÁLOK
Monster mobil alkalmazások - Gyors, kényelmes, ingyenes. Töltsd le alkalmazásunkat most!
android
ipad
iphone

Média partner 

jobinfo