„Ne várd meg, hogy tökéletesek legyenek a körülményeid, hanem kezdd el csinálni és tedd jobbá minden nap.” Ezt a mások számára is megszívlelendő mottót tartják a legfontosabbnak a Manna szappan alapítói. Egy családi házból a nulláról indultak, mostanra milliárdos bevételű céggé nőttek. A HelloKarrier.hu az alapító házaspárt, Varga-Darabos Andreát és Varga Emilt kérdezte a siker titkairól, mérföldköveiről és a hullámvölgyekről.

2010-ben egy családi házból indult el a Manna szappan sikertörténete. Varga-Darabos Andrea 1997-2003 között dolgozott a Malévnak. Majd gyesre ment, ahonnan a légitársaság csak formálisan vette vissza, valójában felmondólevelét kapta kézhez. Mint kiderült, ez a helyzet adta meg az utolsó lökést a saját vállalkozás alapításához. Andrea már a gyes alatt elkezdett foglalkozni natúrkozmetikumokkal gyermeke ekcémás kiütései miatt. Rájött, hogy ezeket vegyszerek okozzák, és egyszerűen nincsenek a piacon 100 százalékban természetes összetevőjű szappanok, krémek.

Így saját termékfejlesztésbe kezdett a neten szerzett infók alapján, aztán a vállalkozásba Andrea férje, Varga Emil is bekapcsolódott. Az öt évvel későbbi számok őket igazolták. 2015-ben a Manna Natúr Kozmetikum éves árbevétele elérte az 1,2 milliárd forintot, 100 fővel működnek, Facebook-oldalukat pedig 660 ezren lájkolják.

Mit tartanak induláskor a legfontosabb döntésnek?

Varga Emil, alapító és vezérigazgató: Akár mottónak is hívhatom, de az egyik legerősebb tapasztalásom: Ne várd meg, hogy tökéletesek legyenek a körülményeid - a boltod, a weboldalad, az üzleti folyamataid, csak kezdd el csinálni, és tedd jobbá minden nap.

Melyek voltak a mérföldkövek a cég építésében?

Varga-Darabos Andrea, alapító és termékfejlesztési vezető: Az első mérföldkő az volt a Manna életében, amikor 2010-ben a félkész weboldalunkat elindítottuk, és ezzel együtt piacra léptünk a termékeinkkel. Szintén jelentős állomás volt az első alkalmazott felvétele, ami azt sugallta már az elején, hogy valami nagyot hozhatunk ki az üzletből. Ezt csak megerősítette, hogy többször is egyre nagyobb telephelyekre költözhettünk, illetve kellett költöznünk, mert kinőttük az éppen aktuálisat.

Varga Emil: Később a vállalatirányítási szoftver bevezetése jelentett mérföldkövet a Manna életében, majd a nemzetközi piacra lépés dobbantotta meg erősen a szívünket.  A cégépítés szempontjából a legnagyobb mérföldkő az volt a számomra, amikor a korábbi feladatokat el kellett kezdenem delegálni. Azok a pillanatok, amikor megálmodtuk, hogy milyen osztályokra van szükség a cég működtetéshez nagyon szép emlékként élnek bennem.

Kitől kapott támogatást a cég építéséhez?

Varga Emil: Több vállalkozó barátom van, kisebb és nagyobb cégeket is irányítanak. Ők rengeteget segítettek nekem, volt kivel megbeszélnem a céges kérdéseket, és esetenként irányt tudtak mutatni, vagy az ötleteikkel támogattak. Ezen felül számos tanácsadóval kerültem kapcsolatba, és szívesen fogadtam a javaslataikat, melyeket követtem is, ha egyetértettem velük.

Biztos voltak a vállalkozás életében krízispontok. Mondanának ilyeneket?

Varga Emil: Az első legemlékezetesebb krízispont a 2012-es SAP rendszer bevezetése volt. Utólag rájöttem, hogy sem szakmailag, sem szervezetileg nem voltunk még felkészülve egy merev és szigorú rendszer bevezetésére. Vasárnapról hétfőre, egy csapásra megváltoztak az üzleti folyamataink, néhány napig elvesztettük a kontrollt, és nem mi irányítottunk, hanem a rendszer irányított minket.

Varga-Darabos Andrea és Varga Emil. A nulláról indultak, cégük tavalyi árbevétele elérte az 1,2 milliárd forintot, 100 fővel működnek, Facebook-oldalukat pedig 660 ezren lájkolják

Volt olyan, hogy az ügyfélszolgálati munkatársaim nem tudták a vásárlóinkat informálni a rendelésük állapotáról, és ez nagyon megviselte a dolgozóinkat. De az intenzív növekedés miatt olyan problémával is találkoztunk, amikor egy négy napos kampányban mindennap sikerült túlterhelnünk egy stratégailag fontos rendszerünket.

Első délelőtt a webáruházunk vált pár órára elérhetetlenné, másnap a SAP rendszert terheltük túl, ezért nem tudtunk sem számlázni, sem csomagolni, harmadnap pedig egy külső szolgáltató CRM rendszere szállt el a rengeteg meghívástól, amit a webáruházunktól kapott. Emiatt egyre nagyobb problémával kellett megküzdenünk, és egyre kilátástalanabbnak éreztük a helyzetünket.

Ugyanakkor tudtuk, hogy az akkor elviselhetetlenül nehéznek látszó probléma nem fog örökké tartani, csak idő kérdése és megbirkózunk a feladattal. A krízispontokon minden esetben kitartással, a megoldásra fókuszálva, rengeteg időráfordítással és nagyon kevés alvással sikerült túljutnunk.

Melyik termékük volt eddig a legnagyobb telitalálat?

Varga-Darabos Andrea: Több nagyon népszerű termékünk is van, de termékeink közül egyik legnagyobb sikerünknek az Ében szappant tartjuk. Ez egy különleges, fekete szappan, ami aktív szénnel készül. Nagyon hatásosnak bizonyul problémás, különösen pattanásos bőrön. Rengeteg pozitív visszajelzést kapunk róla a vásárlóinktól. Egyszerűen imádják!
Fontos állomás a termékfejlesztésben a fogkrémünk megszületése. Nagyon büszkék vagyunk a végeredményre, hiszen elkészítése két évig tartó komoly fejlesztői munka és rengeteg tesztelés eredménye. Vásárlóink nagyon vágytak már rá, az ő igényeiknek eleget téve készült el a fogkrém tavaly októberre. 

Hol tart most a vállalkozás?

Varga Emil: A Manna Natúr Kozmetikum mára nagy népszerűségnek örvend a magyar piacon. Az ötödik év végén, 2015-ben árbevételünk 1,2 milliárd forint volt, és 100 munkatárs szorgalmas munkájának köszönhetően egymillió terméket sikerült értékesítenünk.

Milyen tervek vannak a 2016-os évre?

Varga-Darabos Andrea: Engedve a hazai vásárlói igényeknek 2016-ban elsősorban offline szeretnénk erősíteni a piaci elérésünket. Jelenleg a dm üzletlánccal folytatunk tárgyalásokat, hogy a boltjaikban szélesebb termékportfóliót érhessenek el a vásárlóink. Emellett nemzetközi piacokon építjük a Manna márkát, és erősítjük a pozícióinkat.

Ami kell a sikeres vállalkozáshoz:

Alázat, szorgalom, marketingismeret
Bátorság az elinduláshoz (nem szükséges a „tökéletes termékre” várni) és a bővüléshez
Folyamatos fejlesztések
A fogyasztói igények figyelése, visszajelzések elemzése
Külső segítség, tanácsadók igénybe vétele
Átlendülés a hullámvölgyeken, amelyek a cégépítés természetes velejárói

Pörgesd fel a karriered

Regisztrálj a Monsteren
REGISZTRÁLOK
Monster mobil alkalmazások - Gyors, kényelmes, ingyenes. Töltsd le alkalmazásunkat most!
android
ipad
iphone

Média partner 

jobinfo