A NUBU-t 2007-ben alapította a divat nemzetközi világában akkor már 15 éves tapasztalattal rendelkező Garam Judit. 2011-től a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem textil szakán mesterdiplomát szerzett fiatal tervezővel, Kovács Adéllal kiegészülve közösen álmodják meg a márka világát. Ruháikat és kiegészítőiket ma már Hong-Kongban, Pekingben, Tokióban, Sanghajban és Kuwaitban is lehet kapni. Az ügyvezető-tulajdonos és tervezőpartnere egyöntetűen úgy látják: bukásra van ítélve a divatiparban, aki az üzlet helyett csak a szakma kreatív oldalára akar koncentrálni.

Garam Judit, a NUBU alapító-ügyvezetője külföldi divatmárkák forgalmazásával kezdte a karrierjét. Családjában ráadásul igazi úttörőként - hiszen korábban senki nem foglalkozott még csak hasonlóval sem.

Judit érettségi után vágott bele a szakmába

"A szüleim teljesen más szakmai vonalon mozognak - édesapám rákkutató-professzor –, így tényleg én voltam az első a családomban, aki a divat világát célozta meg karrierként. A terveimhez viszont kapóra jött a rendszerváltás, amikor számos lehetőség adódott a kezdő vállalkozók szárnypróbálgatásaihoz. Így egyből érettségi után, az akkori párommal, vállalkozóként vágtunk bele a közös munkába. Több, akkoriban jól ismert divatmárkát - például a Kookai-t is – mi hoztuk be a hazai piacra."

Ezt jelenti a NUBU

Ám idővel – a kereskedelem, a menedzserkedés mellett – egyre inkább úgy érezte, ideje továbblépnie, és végre saját márkát alapítania. "A terület kereskedelmi részén túl mindig éreztem magamban divatszakmai kreativitást is, amit szerettem volna alaposabban kiaknázni. Ráadásul a munkám során egyre inkább a szívügyemmé vált egy nívós magyar márka létrehozása. A NUBU névötlete később inspirációszerűen, a betűkkel való játék közben ugrott be. Évekkel később tudtam csak meg, hogy a dél-afrikai szó eredetileg azt jelenti: két tettrekész ember összefogása, hogy közösen nagy dolgokat hozhassanak létre" – mondta el Judit.

A NUBU is összefogással fejlődött tovább, többek közt Kovács Adél tervezővel, aki 2011-ben végzett a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem textil-szakán, és idén már több mint 7 éve erősíti Judit csapatát. Adél számára a divat kislánykora óta nagy szerelem. Nem véletlenül, édesanyja a Dunaújvárosi Színházban volt jelmeztervező. "Az édesanyám munkáján keresztül első kézből értesülhettem a legújabb trendekről, anyagokról, az aktuális divathullámokról. Mindig terítéken volt nálunk a szabás, a varrás, így nem véletlen, hogy nyílegyenesen erre a pályára vezetett az utam. Igazából még diákként se volt soha olyan munkám, ami ne a divathoz kapcsolódott volna valamilyen szállal.”

Adél a londoni divatvilágba is belekóstolt

Judit (balra) és Adél. "A szépérzék és a kreativitás tervezőként alapértelmezett. Üzleti érzék nélkül viszont nincs siker."

Judittal közös munkája egyébként a MOME Fashionnel vette kezdetét, amely a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem hallgatóinak munkáiból rendezett bemutató. Ám a karrierépítést szintén előmozdító külföldi munka Adél CV-jéből sem hiányozhatott: a tervező korábban egy koreai designer asszisztenseként is dolgozott egy évet Londonban. „A lehetőségről ismeretségi körből értesültem. Jelentkezésként kiküldtem egy portfóliót a munkáimmal, és néhány héten belül már utazhattam is ki Londonba. A show-kon főként a styling-ban segítettem, emellett részt vettem a grafikai munkákkal kapcsolatos ötletelésben, tartottam a kapcsolatot a stylist-tal, az ügynökségekkel, de PR-marketing vonalon is voltak különböző feladataim."

Napi 13 óra munka és hétvégén sincs szabadidő

Adél amellett, hogy tényleg nemzetközi környezetben gyarapíthatta a szakmai tapasztalatait, francia, spanyol, ír, belga és koreai kollégái is voltak, a szó szoros értelmében végzett kőkemény munkába is bepillantást nyerhetett. „Külföldön dolgozva tapasztalod meg igazán, mennyire mást jelent a „kemény munka” az ő szóhasználatukban. A londoni divatiparban például a napi 12-13 órás munka teljesen megszokott dolog. Emellett a hétvégi munkavégzés is elterjedtnek számít.”

A problémamegoldás fontos készség

Íme egy kampánykép a legutóbbi kollekcióból. Forrás: nubu.hu

Egy tervezőnek tehát nem pusztán kreativitásra vagy szépérzékre van szüksége. Sőt: a kreativitás még csak a jégjegy csúcsa a szakmában. „A találékonyság a mi szakmánkban alapkészség. De mindig felkészültnek kell lenni a váratlan szituációkra is. Például ha nem érkezik meg időben a megrendelt anyag – és ilyen bizony gyakran előfordulhat –, akkor a meglévőkből kell ugyanazt a minőséget profin kihozni. Hasonlóképpen akkor is, ha például a bemutatódarab nem érkezik időben, pedig már égetően szükség lenne rá. Az anyagmennyiségekkel és ezek áraival kapcsolatban is mindig képben kell lenni tervezőként, továbbá idejében szervezni, tervezni, szállítatni a japán, a kínai sales-ügynökségeknek az őszi vagy épp a téli kollekciókat. Egy tervező emellett rendszeresen jár a nagy anyagvásárokra, miközben folyamatosan nyomon követi a nagy brandek megoldásait,  részletgazdagon. És persze fülig szerelmesnek is kell lenni a szakmába. De úgy, hogy az üzleti oldalát is mindig szem előtt kell tartani” – mondja Adél.

Kereskedelmi és pénzügyi érzék nélkül nem megy

Mindezt Judit is csak megerősíteni tudja. "A fiatalok sokszor szentimentálisan állnak a divatiparhoz, a tervezéshez, idealizálva az önálló brandek megalkotását. Pedig mindehhez – a stabil pénzügyi háttéren túl – temérdek befektetett munka, energia, kreativitás, kereskedelmi véna és jókora adag üzleti érzék is szükséges.” Nem sétagalopp tehát a terület: ráadásul a teljes önállósulásig is hosszú az út.

Pörgesd fel a karriered

Regisztrálj a Monsteren
REGISZTRÁLOK
Monster mobil alkalmazások - Gyors, kényelmes, ingyenes. Töltsd le alkalmazásunkat most!
android
ipad
iphone

Média partner 

jobinfo