Bruttó 400 ezer forintos átlagfizetés, jó munkahelyi környezet, nemzetközi csapat. Ez vár azokra, akik multi cégek ügyfélszolgálati központjaiban – szaknyelven shared service centerekben – szeretnének dolgozni. Eddig nem volt képzés erre a területre, most az Edutus Főiskola elsőként az országban kettőt is elindít. Mi is az az ssc-szektor? Mi kell a részvételhez? A főiskola kedvcsináló rendezvényén jártunk.

Túlzás lenne azt állítani, hogy megrohanták a fiatalok az Edutus Főiskola budapesti, Falk Miksa utcai egységét a shared service center kurzusok bemutatóján. A foghíjas széksorok ellenére ssc-re szakosodni nem rossz befektetés Magyarországon. A szektor az egyik legdinamikusabban növekvő része a magyar gazdaságnak. Több mint 30 ezren dolgoznak benne, évente több ezer új munkahely jön létre, az ágazat pedig folyamatos munkaerőhiánnyal küzd.

Balázsik Péter (SSC Heroes) ssc-kben dolgozókkal beszélget a főiskola rendezvényén. Itt éppen Bene Diána, a texasi központú Acelity HR Business Partnere csinál kedvet a szektorhoz.  

A fiatalok visszafogottságának az is az oka lehet, hogy a közbeszédben kevés szó esik a szektorról, nehéz képekben és egyszerű mondatokban vonzóan elmondani, mi is az, mit is csinálnak ott a munkavállalók. Erre tett most kísérletet az Edutus Főiskola ssc-ben dolgozók meghívásával és tesz most a Hello Karrier.

Mi is az a shared service center?

Kezdjük az alapoknál. Az ssc-k több országban működő multinacionális cégek központosított egységei. A multik a kilencvenes évek második felétől a technológia fejlődésével párhuzamosan felismerték, hogy rengeteg költséget takaríthatnak meg, ha bizonyos – személyes ügyfélkapcsolatot nem igénylő – munkaköröket egy helyre összpontosítanak. Miért kell külön-külön könyvelői, informatikai osztályt, telefonos ügyfélszolgálatot fenntartani az angol, a német, a spanyol leányvállalatnál, ha azt az internetes technológia segítségével egyetlen helyről meg lehet oldani? Mégpedig olyan helyről, ahol alacsonyabb a bérköltség és megvan a munkavégzéshez szükséges tudás. Ezért speciális egységeket hoztak létre, amivel egységesítik a folyamatok, és ezzel csökken a hibalehetőség és nő a munkavégzés hatékonysága. Kelet-Közép-Európa különösen vonzó célpont lett a nyugatinál alacsonyabb bérköltség, az EU adta politikai stabilitás és a jó, nyelveket beszélő munkaerő miatt. Így a régió nagyvárosaiban - Prága, Brno, Pozsony, Budapest, Krakkó, Varsó – gombamódra szaporodtak a shared service centerek.

„A shared service centerek kezdetben egyszerű call centerként funkcionáltak. Mára azonban egyre növekszik a magas hozzáadott értékű pozíciók aránya, a munkák harmada pénzügy-számvitelről szól, míg a help-desk és ügyfélszolgálat visszaszorul, aránya 26-ról 12 százalékra csökkent” – mondta a trendekről Balázsik Péter, az SSC Heroes (a szektorról szóló tematikus weboldal) alapítója, aki az Edutus Főiskola képzésének kialakításában is részt vett.

Ilyen ssc-ben dolgozni

Betekintést adott az ssc-ben végezhető munkába, négy rutinos munkavállaló az Acelity, a British Telecom, a Tata és a Citibank képviseletében. Ami beszámolójukból kiderült: nyelvtudás nélkül nem megy. Ám még a szakmai ismeretnél is fontosabb a személyiség, a munkához való hozzáállás a kiválasztási folyamatban. „Introvertált, a változásokat nem bíró, a saját komfortzónáját elhagyni nem akaró, csak egyedül dolgozni szerető ember nálunk nehezen találja meg a számítását” – mondta az egyik ssc-képviselő. Ennek megfelelően a munkába bele lehet tanulni, ehhez mindent megadnak a cégek.

A munka nagy kihívása a nemzetközi csapatban dolgozás is. Nem egyszer előfordul, hogy brazil, angol, japán kollégák alkotnak egymástól sok ezer kilométeres távolságban telefonon át csapatot, közösen prezentálnak. Meg kell tanulni az eltérő angol akcentusokat megérteni, a kulturális különbségeket kezelni, az időzónákat figyelembe véve időpontokat egyeztetni.

A folyamatos idegen nyelven – főleg angolul – történő kommunikáció érződött a megjelent munkatársakon. Csak úgy repkedtek a multis kifejezések az élménybeszámolók alatt: „supportálom a supportot”, „egyeztetek a stakeholderekkel”, „on the job tanulunk”, „replace-elnem kellett a team managert”.

Mennyit lehet keresni?

A rendezvényen Balázsik Péter a Fizetesek.hu bérinformációs portál statisztikáját hozta fel, mely szerint a szektor átlagfizetése bruttó 399 ezer forint, ami minimálisan marad el a hagyományosan jól fizető informatika mögött (399 200 forint). Szakmai körökben érdeklődve kicsit bővebben is utánakérdeztünk a béreknek. Két idegen nyelv magas szintű tudásához kötött munkakörökben bruttó 280 ezer – 300 ezer forinttól indulnak a fizetések. A ritka nyelvek ismerete akár havi plusz 15-20 százalékkal növelheti az összege. A pénzügyi terület és a komplexebb informatikai állások magasabb bérezéssel járnak az ügyfélszolgálati pozíciókhoz képest. A cafeteria cégenként változik, körülbelül havi bruttó 20 000-40 000 forintos sáv között mozog. Egy amerikai cégnél havi bruttó 500 ezer forintot keres a technical writerként (szoftverekhez dokumentációkészítő) dolgozó munkatárs. Az alapbérre jobb helyeken bónuszt is fizetnek, ami az éves alapbér 10 százaléka körül mozog.

Íme a képzések

Az Edutus a következő fél évben kétféle kurzust indít. Az egyik az „SSC specialista” szakirányú továbbképzés. Ehhez a belépő egy felsőfokú alapdiploma (bsc, ba) és B2-es szintű nyelvtudás. A két szemeszteres képzés díja félévenként 230 ezer forint. Erre szeptember 15-ig lehet jelentkezni, az oktatás szeptember 30-án indul. A másik képzés a „Szolgáltató központi számviteli adminisztrátor”. Itt érettségi és középfokú szintű nyelvtudás és számítástechnikai jártasság az elvárás. Február 15-e a jelentkezési határidő, az első óra március 4-én indul. 230 órás a képzés, melynek díja 230 ezer forint. A kurzusokon a shared service center szektor képviselői is oktatnak, szakmai partner az SSC Heroes.

Új szolgáltatóközpontok az utóbbi években

Az ssc szektor Magyarországon több mint 30 ezer munkavállalót foglalkoztat. Közel 100 cég telepedett meg Magyraországon, nagyrészt Budapesten. Íme, amelyek az utóbbi években érkeztek.

2015: Eaton (energetika, USA), GM (autóipar, USA), UNICEF (gyermekvédelem, nemzetközi)
2013-14: General Electric (energia, USA), Systemax (USA), Emirates (légiközlekedés, Dubaj), Computacenter (informatika, brit), Greif (csomagolóipar, USA), Randstad Sourceright (munkaerő-közvetítés, holland)
2011: Adminex (kkv-tanácsadás, svájci), Agco (mezőgazdasági gépgyártó, USA), Agoda (online szállásfoglalás, USA), DHL (logisztika, német)
2010: Emerson (gépipari gyártó, amerikai), ESAB (hegesztés, svéd), Givaudan (élelmiszer, svájci), Grundfos (szivattyúgyártó, norvég), Harman (audio készülékek, amerikai), KCI (egészségügy, amerikai)
2009: BP (olajipar, brit), Albemarle (vegyipar, amerikai), Vodafone (telekom, brit)

Pörgesd fel a karriered

Regisztrálj a Monsteren
REGISZTRÁLOK
Monster mobil alkalmazások - Gyors, kényelmes, ingyenes. Töltsd le alkalmazásunkat most!
android
ipad
iphone

Média partner 

jobinfo