Csigó Zita ételfotósként food és prop stylinggal, receptfejlesztéssel, továbbá magazinok, szakácskönyvek, naptárak és termékcsomagolások fotózásával foglalkozik. Szakmáját ma már workshop-okon is oktatja a hallgatóknak. Eddig 7 kötete  jelent meg, amelyek rendre a Libri eladási toplistáin is szerepelnek. Persze nem azonnal, érettségi után került a pályára. Első diplomája politológus...

"A kétezres évek elején nagyon foglalkoztatott a politika” – kezdi távolról karriersztoriját Zita. „De igazából nem a pártpolitizálás vagy a honatyák munkája... Inkább a terület hátterébe, működésébe szerettem volna jobban belelátni." Így kötött ki az ELTE  Állam, - és Jogtudományi Kar  politológia szakán. Amit el is végzett... Csakhogy ezzel párhuzamosan az alkotási kedv, a kreativitás is mindig jelen volt a tanulmányai alatt.

Kulturális pezsgés vette körül

Csigó Zita

"Meghatározó az életemben, hogy művész - édesapám  nyomán már gyerekként  pezsgő társasági és kulturális élet vett körül otthon is... Rendszeresen vendégeskedett nálunk például Körösényi Tamás szobrászművész. Emellett az alkotás folyamata mindig nagyon közel állt hozzám. Olyannyira, hogy egyetemistaként, szabadidőmben is folyton kreatívkodtam, kézműveskedtem lazításként. Az egyik legmeghatározóbb pillanat viszont az volt, amikor a külföldre férjhez menni készülő, egykori gimnáziumi barátnőmnek  összeraktunk emlékbe egy tarka kollázst... És ott egyre világosabbá vált, hogy míg a száraz, egyetemi magolás nem okoz szakmai flow-élményt, addig az ügyködés a kreatív képanyagokkal, a tervezgetéssel, a designnal már határozottan igen. Ekkor fordultam komolyabban a fotózás felé - és mivel édesapám munkái révén már korábban találkozhattam profi ételfotókkal, hamar világossá vált az irány. Főleg miután világossá vált: itthon még nem léteznek azok a professzionális politológiai kutatóintézetek, amelyek munkájában el tudnám képzelni magamat. "

Könnyűnek tűnik, de valójában kőkemény munka

Ám míg sokan csak a kreatív feladatokat, az ínycsiklandozóra fotózott "terülj-terülj-asztalkát" és a trendiséget látják a tevékenységében, Zita jelszavai a kemény munka mellett a multifunkciós profizmus.
"Kívülről nagyon könnyednek, trendinek látszik a szakma, rózsaszín felhőn üldögélő kreatívokkal... Csakhogy rengeteget kell dolgozni a sikerért. Az életünk folyamatos ötletelésből áll. A külföldi útjaimból például kihagyhatatlan a fotókellék-vadászat - és azoknak a lakberendezési üzleteknek a bejárása, ahonnan merítve mindig újat tudok vinni a fotózásba a Magyarországon már látottakhoz képest... Például egy-egy design-os evőeszközzel, tállal, tányérral, bögrével, bútorral, dekorációval. Emellett a részletek kidolgozása, megvalósítása is nagyon fontos. Némi utánajárással festettem már át alpakka evőeszköz-készletet hófehérre vagy épp műanyag alapanyagú tányért kőhatásúra - de mindig jöhet hirtelen valami hasonló, kreatív finomhangolás egy-egy aktuális feladatnál...

Sokszor Zita főzi meg a fotózandót

Íme néhány alkotás Zitától

Emellett a profi fotósnak - különös tekintettel a szűk hazai piacra - több témában kell naprakésznek lennie, hogy a szolgáltatása tényleg kapós legyen. Én például receptfejlesztőként is dolgozva, legtöbbször magam  készítem el a megrendelők által kért menüket, ételeket - de például a fülszövegírás is sokszor kerül napirendre... "  A szakmában emellett rengeteg önképzésre is szükség van. "Online anyagokat korlátlan mennyiségben "fogyasztok" - de a recept-fejlesztés megtanulása előtt például jegyzetfüzettel a kezemben kerestem fel a chef barátaimat, hogy tényleg valódi belsőkörös infóhoz juthassak a profi ételkészítési eljárásokról."

Az is régóta foglalkoztat sokakat, vajon a "műanyaggal", segédeszközökkel feljavított - vagy inkább a maguk természetességében, de profi fotósmunkával "lekapott" menükből kerül-e több a könyvekbe, a magazinokba, az internetre. A válasz: a mesterségesség a 90-es éveket jellemezte. De a trendi szakmabeliek ma már a természetességre szavaznak és olyan menüket örökítenek meg, amelyek ott a helyszínen is elfogyaszthatóak lennének.

Finom trükkök a szakmából

"Inkább a termék-csomagolásoknál, a reklámfotóknál jöhet szóba némi finomhangolás, a szigorú brief-ek és licenszek miatt. De ma már ott is természetes alapanyagokkal trükközünk egy picit. Nem stúdiókörülmények között például nincs a leves tetején csillogó, trendi evőkanál, mert egyből lesüllyedne a gravitáció miatt. Nos, ilyenkor a fotós egy, az edény aljába rejtett krumplidarabra fekteti az evőkanalat. A gyümölcslevesekből trendin kikandikáló  menta - ágacskák pedig a levesestál aljába rejtett krumpliba vannak beszúrva..."

Zita szerint egyébként a szűkös piac ellenére se lehetetlen kitűnni a tömegből majd komoly karriert befutni a területen. Ehhez viszont mindenképp szem előtt kell tartani a következőket.

Így lehet kitűnni a tömegből

-Légy profi a kreativitásban, az ötletelésben - de fejleszd magad annyira szakmailag, hogy ténylegesen meg is tudd azokat valósítani a gyakorlatban. Egyszóval: tarts ott szakmailag, ahol az ötleteid!

-Állhatatosan, kitartóan fejleszd magad a területen! Az online forradalom korában erre minden lehetőséged adott

-Légy türelmes! Sok ígéretes fotós ott vet gátat a karrierjének, hogy kiforratlan portfóliójával azonnal megostromolja a legnagyobb kiadó-vállalatokat. De az akkor még nyilvánvaló hiányosságok vége többnyire elutasítás. A meggyőző portfólióhoz legalább 2 év gyakorlatra van szükség. (Ha indítasz egy trendi blogot, kb. 50-60 poszt után mérhető le igazán, mit tudsz...)

Pörgesd fel a karriered

Regisztrálj a Monsteren
REGISZTRÁLOK
Monster mobil alkalmazások - Gyors, kényelmes, ingyenes. Töltsd le alkalmazásunkat most!
android
ipad
iphone

Média partner 

jobinfo