Már a jövő évi Formula Student autó-konstruktőri versenyekre készül gőzerővel a Budapesti Műszaki Egyetem Formula Racing Team. A versenyről - és arról, hogy lesz valaki a csapat tagja és mi mindent nyerhet a részvétellel - Boriszov Dániel csapatkapitányt kérdeztük.

”A modellünk végsebessége 110 km/óra. Ezt már három másodperc alatt el tudja érni. A céljaink között szerepel az agilis, jól gyorsuló autók előállítása is. Az autót általában a Tököli Repülőtéren és a Hungaroring egyik kisebb pályáján szoktuk tesztelni” - számol be lelkesen közös munkájuk egyik meghatározó részletéről Boriszov Dániel, a BME Formula Racing Team csapatkapitánya. Jelenleg a Budapesti Műszaki Egyetemen, idén nyáron járműmérnöki bsc diplomát szerzett Dániel fogja össze az egyetem Formula Student Hungary csapatát.

Mi is ez pontosan?

A Formula Student (FS) világszerte az egyetemista és főiskolás csapatok számára rendezett autóversenyek gyűjtőneve, mely során a csapatok versenyautó - tervezésben és építésben mérhetik össze erőiket. A feladat: hétvégi hobbi-versenyzői célcsoportra tervezett, kicsi, együléses versenyautók prototípusának megtervezése.

A verseny igazi kihívása, hogy a tervezésen-építésen-bemutatáson túl a projekt pénzügyi, HR-es és logisztikai részét épp olyan összehangoltan és szervezetten kell megvalósítani, mintha minden "élesben" zajlana. A versenysorozat eredetileg az USA-ból rajtolt a 80-as években, ám ma már az Egyesült Királyság, Németország, Brazília területén és a csendes-óceáni régióban is zajlanak a versenyek. Magyarországon 2010-ben rendezték az első futamokat. A versenyen indulók számára a tapasztalatgyűjtés mellett a szponzorcégek jelenléte is nagy vonzerő. A vállalatok szinte azonnal lecsapnak a legjobbakra.

Nem mérnökverseny, HR-es hallgató is van a csapatban

A BME csapata az augusztusi győri versenyhétvégén.

A Formula Studenten nemcsak a mérnökhallgatók küzdenek a közös sikerekért. ”Az FS-t általában tévesen - csak mérnökversenyként aposztrofálják. Holott a műszaki, - és járműépítő-mérnök hallgatók mellett építész, közgazdász, HR - es de még pszichológus-hallgató is aktív tag a csapatunkban. Ez a kihívás az autó megtervezése, kivitelezése, tesztelése és bemutatása mellett a projekt gazdasági, pénzügyi és HR-es hátterének megteremtéséről is szól. Így egyszerre konstruktőri és project-management verseny is” – mondta el a csapatkapitány.

50 fős team dolgozik együtt

A BME-s team - a projekt minden szakterületét lefedve - most körülbelül 50 főt számlál. A hölgyek létszáma kb. 10 százalék körül mozog a csapatban. ”Jelentkezne több BME-s hallgató is… De ahogy tapasztaltuk, több résztvevővel már nem tudnánk eredményesen dolgozni a projecten.” A csapat a felvételi eljárást is profin vezényli le.  ”Vagy én vagy a project managerünk interjúztatja a felvételizőket. Mi elsősorban arra vagyunk kíváncsiak, vajon van-e a hozzánk jelentkező diák annyira elhivatott a terület iránt, hogy kötelező tanulmányain túl, az egyetemi előadásokat követően is hajlandó-e alaposan elmélyedni a témában és időt szentelni rá.” A közös munka a szorgalmi időszakban, az esti órákban zajlik az egyetemen és a XI. kerületi műhelyben. Egy-egy autóterv átlagosan 4-5 hónapig készül: egészen a design freeze-ig. ”Onnantól kezdve már nincs lehetőség a modell módosítására.”

Egy mindenkiért, mindenki egyért.

Látható, mi valósítható meg

Jövőre egyébként két-három versenyen tervez indulást a csapat. Ami a résztvevőknek is komoly karrier-lépcsőfok lehet. Egyrészt a tanulási lehetőség és a projectek éles volta miatt. Másrészt a szponzor-cégek jelenléte és az itt zajló tehetség-vadászat miatt is. ”Itt egyből láthatóak a 3D-s modellezés és az éles helyzetek közötti különbségek… Például a gyártó cégekkel konzultálva azonnal kiderül, mi gyártható le ténylegesen és mi az, ami inkább tervezői fikció... Mint ahogy az is, mennyire szerelhető-e valós körülmények között a modell és mi az, ami mégsem szükséges a kivitelezéséhez.

A szponzorok tehetségvadászok is egyben

A szponzorok pedig végig követik a versenyt és figyelik a csapatok munkáját, a résztvevők közötti összhangot. Gyakorlatilag a résztvevők 90%-a el tud helyezkedni a verseny által, mert már közben kapnak állásajánlatot. A többi 10 csak azért nem a szponzor-cégeknél helyezkedik el, mert ők döntöttek másik cég ajánlata mellett ” - teszi hozzá Dániel.

Ezért támogatója a sorozatnak az Audi

Minden fejlesztés eredménye látszik a versenypályán. Ennél nem kell jobb visszaigazolás sikerről, kudarcról.

A 2015-ös megmérettetés főszponzora idén is az Audi volt. A vállalat a BME Formula Racing csapata mellett a győri SZEngine és az Arrabona Racing Team csapatait támogatta. "Innovatív szemléletű vállalatként tevékenykedünk. Ezért is támogatjuk a műszaki érdeklődésű, újító ötletekkel rendelkező fiatalokat - amelyekhez ez a versenysorozat is kiváló színteret biztosít. A munkafolyamatok alatt tanúsított, csapatmunkára való készség és az elhivatottság mindenképpen fontos kulcskompetenciák a későbbi munkába állás során"- mondja Knáb Erzsébet, az Audi személyügyi igazgatója.

Pörgesd fel a karriered

Regisztrálj a Monsteren
REGISZTRÁLOK
Monster mobil alkalmazások - Gyors, kényelmes, ingyenes. Töltsd le alkalmazásunkat most!
android
ipad
iphone

Média partner 

jobinfo