A blogolásban még mindig rengeteg kreatív tartalék rejlik a jól fogalmazó és ötletes emberek számára. Bár Magyarországon egyelőre inkább pályamódosítást vagy karrier-előrelépést vívhatunk ki vele, Nyugat-Európában többeknek fő megélhetési forrássá lépett elő az eleinte csak kedvtelésből írt online napló. Most inspiráló külföldi és hazai példák közül válogattunk, bátorításul és tippek az elinduláshoz.

Az egyik legsikeresebb brit blog, az LLG (Liberty London Girl) szerző - ötletgazdája, Sasha Wilkins számára a blogírás előtt sem volt ismeretlen a sajtó. Megfordult például a Vogue House-nál is, miközben munkái többségében szintén a szerkesztő-riporter - író - újságíró - műsorvezető média-útvonalon építette a karrierjét. Wilkins stílus, -és divat vezető-szerkesztőként dolgozott például a New York-i Wall Street Journal és a londoni Observer újságoknál. Publicistaként megfordult még az Elle, a Grazia, a Glamour és a Marie Claire csapataiban is. Wilkins posztjai tipikusan női magazinos témákból állnak. Így stílusról, divatról, ékszerekről, gasztronómiáról - de még kedvenc szálkásszőrű tacskójáról, Posetta Baddog-ról is rendszeresen olvashatunk friss írásaiban. Akárcsak súlyosan immunbeteg testvére megpróbáltatásairól.

A kezdetben évekig csak anonim módon írt LLG - ből végül 2009-re lett névvel is vállalt főállás. Wilkins a vele együttműködő webáruházak partnerszerződéseiből tesz szert bevételre. Persze csak ha olvasói az ő blogján kattintanak a cégek shopjaira - majd vásárolnak... Wilkins "fennállása" óta közel tucatnyi díjat söpört be. Kapott már Év Bloggere kitüntetést, de két éve például felkerült a London legmeghatározóbb arcait összegző elit listára is.

Utazási blog: a hobbi és a munka összekapcsolása

Szintén hobbibloggerként kezdett. Ám ma már főállású, hivatásos bloggerként írja posztjait Monica, a The Travel Hack ötletgazdája is. A korábban szabadúszó copywriter-ként és social media manager-ként dolgozó Monica 2009-ben kezdett blogolásba - amikor az Egyesült Királyságot maga mögött hagyva úgy döntött, bejárja Ázsiát és Ausztráliát. A nemrégiben édesanyává lett Monica már azon töri a fejét, miként kelhetne hosszabb utakra - akár a bébivel is... Kilencfős csapatával mára bekerültek Anglia 10 legjobb utazási blogja közé. Az oldalt zömében 25-35 éves nők olvassák.

 

Monica főállású bloggerként így a szolgáltatásaival/termékeivel épp a célcsoportot megcélzó vállalkozásokkal dolgozik együtt. Így ma már gyakran mennek a cégek által szponzorált reklámutakra, mutatnak be vagy véleményeznek a témába passzoló termékeket - vagy épp szervezik utazási irodák social media tevékenységét, esetleg tartanak szponzorált élménybeszámolókat. Monica imádja a munkáját: mindössze azt nehezményezi, hogy ez ma már szinte 24 órás készenlétet igényel részéről... s amellett, hogy rengeteg olvasói kérdésre kell válaszolnia, nem csekély időt kell más bloggerek munkásságának tanulmányozásával is töltenie.

Gazdagmami befutott

Magyarországon - bár a bloggereknek se szeri, se száma és a neten gyakorlatilag másodpercenként lehet újabb blogokat indítani - egyelőre úgy tűnik: pusztán a blogírásból, főállásként megélni nemigen lehet. Egyéb vállalkozásokkal/szolgáltatásokkal kéz a kézben járva viszont hatékony bevételnövelési - vagy akár személyes karrierépítési segédeszköz is lehet a blogolás. Az itthon ma már csak Gazdagmamiként emlegetett Vida Ágnes is blogolással kezdett és alapozta meg hírnevét. Újdonsült kismamaként anno eleinte csak aktívan fórumozott, segített be tanácsaival sorstársainak. Akik a gyermekpszichológusi végzettséggel is rendelkező üzletasszonytól idővel már szinte követelték a blogot és a tanácsadást. Az itt kifejtett témákból később e-book - ok és ismeretterjesztő info-termékek születtek. Mára pedig Vida Ágnes a hazai online marketing egyik legelismertebb szakértőjévé lépett elő.

A „tékasztorik” eladóból kommunikációs tanácsadóvá tettek

Bár az anyagiak terén direkt módon egyelőre nem profitált blogjából - és ahogy erre minden interjújában kitér, nem is igazából ezért fogott a blogírásba - mégis rengeteget nyert a netes nyilvánossággal például Bihari Viktória. A blogolást korábban unalmas videotékás munkája miatt (is) elkezdő, filozófia szakos bölcsész a humoros „Tékasztorik”-nak köszönhetően tett szert széleskörű ismertségre. A blogból előbb könyv - majd több, végre a tehetségéhez passzoló, kreatív szövegírói állás születhetett a korábban még a McDonald'sot és a butikos előadói munkákat is megjáró, jó íráskészségű Viktóriának. Nem mellesleg: a Facebook-on kiépített rajongótábora ma már meghaladja a 36 ezret, így időközben egy kommunikációs ügynökség kreatív igazgatójává léphetett elő.

12 tipp a sikeres blogoláshoz

1. Határozd meg, mi a célod a blogírással és kinek írod. (személyes vagy céges márkaépítés, meglévő szolgáltatáshoz ügyfelek szerzése, közösségépítés vagy csak a benned levő gondolatok „kiírása”?)

2. Ne a pénzkereset miatt kezdj hozzá! Kizárólag blogolásból rendkívül kevesen tudnak megélni. Akiknek ez sikerül, ők is sok évnyi munka után jut el idáig. Jobbak az esélyek, ha személyed, blogod mögött van egy termék, szolgáltatás (például személyes tanácsadás), aminek vásárlásához áttételesen hozol a bloggal érdeklődőket.

3. Legyen rá időd. A blogolás időigényes. Egy-egy poszt több óra alatt készül el.

4. Határozd meg a témát és a célcsoportot (külön előny, ha rést találsz a piacon)

5. Válaszd ki a megfelelő platformot (blogmotort). Több helyen nem érdemes megjelentetni, mert a tartalom duplikációját a Google-keresője nem díjazza.

6. Olyan témát válassz, amiről szeretsz írni, ami része életednek vagy részévé akarod tenni. Ha nem azonosulsz vele, akkor nagyon „izzadtságszagú” írások születnek és ezt a célcsoport megérzi.

7. Legyen minden posztban fotó vagy valamilyen vizuális elem. Ez feldobja az írásokat.

8. Legyen hozzáadott érték. Érezze azt az olvasó, hogy valamivel több lesz, miután elolvasta a bejegyzést vagy legyen valami eredeti benne (ez lehet a különleges megközelítés, az egyedi stílus, a segítség nyújtása)

9. Vállald magad névvel, arccal. Növeli az olvasottságot és a visszatérő látogatók számát, ha névhez, archoz tudják kötni az írásokat.

10. Legyenek személyes elemek a blogban. Mutasd meg életed egy-egy történését az olvasóknak (hol töltötted a hétvégét, merre élsz, mi a hobbid, kikkel találkoztál). Növeli az olvasói elköteleződést ez a személyes elem.

11. Frissítsd rendszeresen, lehetőleg előre megtervezett rendben. Heti egy-két bejegyzés mindenképpen kell a felfuttatáshoz.

12. Használd a népszerűsítésre a közösségi médiát. Például készíts blogodhoz Facebook-oldalt, ahová a friss bejegyzéseket is felteszed, like-olókat gyűjtesz és kisebb posztokkal kommunikálsz táboroddal. De ne ez legyen a legfontosabb, az írásra fókuszálj.

Pörgesd fel a karriered

Regisztrálj a Monsteren
REGISZTRÁLOK
Monster mobil alkalmazások - Gyors, kényelmes, ingyenes. Töltsd le alkalmazásunkat most!
android
ipad
iphone

Média partner 

jobinfo